Besvärjelser och magi kan variera avsevärt beroende på vilken värld eller vilket system du refererar till,
men de följer i allmänhet några gemensamma principer.
Här är en sammanfattning av hur magi och trollformler vanligtvis konceptualiseras:
Magiska system kan vanligtvis delas in i två breda kategorier:
Hårda Magisystems:
Dessa har väldefinierade regler och begränsningar. Tänk på dem som en vetenskap,
där specifika åtgärder ger specifika resultat. Magin har en tydlig kostnad, och dess användning är förutsägbar.
Mjuka magisystem:
I dessa är magi mer mystisk och ofta mindre definierad. Reglerna förklaras inte explicit, och
det tenderar att fungera mer som ett narrativt verktyg för att skapa förundran eller vördnad. Olika kulturer har sina egna sätt.
Magins källa
Magi kan komma från olika källor beroende på historien eller systemet.
Medfödd kraft:
Vissa individer föds med magiska förmågor, som trollkarlar, häxor, magiker.
Inlärd kunskap:
Magi är något som kan studeras och läras in, ofta genom grimoires, trollformler eller mystiska bibliotek.
Gudomlig kraft:
I vissa system ges magi av gudar eller övernaturliga varelser, utomjordiska entiter.
Präster eller upplysta får ofta sin magi på detta sätt.
Föremål eller artefakter:
Vissa använder magiska föremål, som förtrollade vapen, ringar, fjädrar som kan kanalisera eller förstärka magi.
Naturkrafter:
Magi kan hämta inspiration från de naturliga elementen, som eld, vatten, jord och luft, eller
från abstrakta krafter som tid, rum eller ljus.
Kasta trollformler
För att kasta trollformler följer användare i allmänhet några olika metoder:
Verbala besvärjelser:
Att säga specifika ord, ramsor eller fraser för att framkalla magi.
Att utala hot, hat och avundsjuka är bland de vanligaste förekommande.
Används ofta i system där det talade ordet har makt.
Gester eller somatiska komponenter:
Rörelser av händerna eller kroppen krävs för att forma den magiska energin.
I vissa fall är specifika gester lika viktiga som ord.
Fokus eller redskap:
Många besvärjare behöver ett fokus som en trollstav, stav eller amulett för att kasta trollformler.
Detta fokus hjälper dem att kanalisera magisk energi.
Mentalt fokus:
Vissa system kräver intensiv koncentration eller visualisering, där kastarens sinne formar verkligheten.
Ingredienser eller materiella komponenter:
Trollformler kan kräva sällsynta eller symboliska föremål som örter, stenar eller djurdelar.
Dessa komponenter förbrukas i gjutningsprocessen.
Typer av trollformler
Trollformler klassificeras ofta av:
Schools of Magic:
Detta är särskilt vanligt där magi är uppdelat i kunskap som destruktiv energi, manipulera liv och död eller
skapa falska bilder och tankar, känslor.
Effektkategorier:
Besvärjelser kan delas upp baserat på vad de uppnår, till exempel:
Offensiva trollformler:
förbannelser, skapa fördelar, påverkan av beslut.
Defensiva trollformler:
Sköldar, skyddande barriärer, helande magi.
Utility Spells:
Teleportering, osynlighet, telekinesi.
Kraftnivå:
Trollformler kan sträcka sig från enklare eller mindre effektivt, till magi på hög nivå
som kan omforma verkligheten och påverka människorsliv.
Kostnad för magi
De flesta magisystem har begränsningar för att balansera användningen av trollformler. Kostnaderna kan variera:
Mana/Energi:
Besvärjare använder upp en intern resurs (mana, energi, uthållighet) för att kasta besvärjelser.
Om den här resursen tar slut kan det begränsa deras förmågor och själva bli utsatta.
Tid:
Vissa besvärjelser tar längre tid att kasta, vilket kräver förberedelser, ritualer eller tid för att ladda om.
Reagenser eller offer:
Vissa trollformler kan kräva specifika material, uppoffringar eller till och med livskraft för att fungera.
Fysisk eller mental ansträngning:
Överanvändning av magi kan leda till utmattning, galenskap eller andra skadliga effekter.
Begränsningar och regler:
De flesta magisystem har begränsningar, till exempel:
Skicklighetsnivå:
En nybörjare kanske bara kan kasta grundläggande trollformler,
medan en mästare kan utföra världsförändrande bedrifter.
Spell Slots eller Prepared Spells:
I vissa system kan besvärjare bara använda ett begränsat antal besvärjelser
under en dag eller måste förbereda dem i förväg.
Magisk störning:
Andra krafter eller miljöer kan blockera eller försvaga besvärjelser
(t.ex. antimagiska fält, skyddslingar eller nullifieringsbesvärjelser, energihealing).
Magiska varelser och verktyg:
Många miljöer har magiska varelser som antingen har magi i sig eller är inställda på den på något sätt.
Exempel på detta är:
Drakar: Porträtteras ofta som kraftfulla magiska varelser.
Fey och andar: Förknippas med naturlig eller vild magi.
Odöda: Animeras ofta av nekromantisk magi. Andeväsen, entiteter.
Magins konsekvenser och moral:
Magi kommer ofta med moraliska implikationer:
Mörk magi:
Förbjuden eller farlig magi, som blodsmagi eller nekromanti, förknippas ofta med ondska.
Magisk korruption:
Överanvändning eller missbruk av magi kan korrumpera användaren eller verkligheten själv.
Trollformler och magi kan vara lika varierande som skaparnas fantasi. Oavsett om det är strukturerat med exakta regler eller om det är mystiskt, förblir magi en central del av livsupplevelsen för många människor.
Att använda magi är inte gratis:
utövare av magi och besvärjelser hamnar i ett skuldförhållande till de som de gör avtal med, för sitt arbete.
Ett sånt avtal måste återbetalas 1000 gånger om, den fördelen man förskaffat sig.
Många utövare ger bort sitt liv i förtid för detta ändamål.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna